Tel: +370 638 38907
ČIA GALIMA UŽSISAKYTI (Kainos):
Fine Art klasės giclée spaudinius
   Atspaudus ant drobės
   Meno kūrinių reprodukcijas
   Fine Art spalvotas nuotraukas
   Fine Art juodai baltas nuotraukas
   Išskirtinius meninius fotoatvirukus
Didelio formato fotonuotraukas
Fotoafišas renginiams ir parodoms
Didelio formato fotokalendorius
Diplomus, apdovanojimo raštus
Fotoįdėklus į CD/DVD dėklus
Originalius dovanų kuponus
Ekskliuzyvinius pakvietimus
Ekskliuzyvines vizitines korteles
Plakatus ir prezentacinę spaudą
Posterius įvairioms konferencijoms
Fotospaudą ant lipnaus vinilo
Žemėlapius, planus, schemas
kitus panašius spaudinius skaitmena
ĮSPĖJIMAS: Teikiamos tik spaudos paslaugos. Dėl profesionalaus drobės užtraukimo ant porėmio ar įrėminimo reikės kreiptis į rėminimo centrą ar galeriją.

STRAIPSNIAI ŠIAME TINKLAPYJE: Giclée fotospauda – nepakartojama kokybė

Trumpas Fine Art terminų žodynėlis

Publikuota 2009 m. lapkričio 1 d. Versija 1.1.0. Redaguota lapkričio 14 d.

ABRASION (liet. SUBRAIŽYMAS, NUTRYNIMAS): Popieriaus paviršiaus pažeidimai, atsiradę dėl tarpusavyje besitrinančių popieriaus paviršių. Dėl šios priežasties gali būti pažeisti giclée atspaudai netinkamai juos transportuojant ar laikant. Tai gana aktuali problema, nes dauguma Fine Art klasės popierių ir drobių turi gana jautrų įbrėžimams dengimą.

ACID FREE PAPER/NEUTRAL pH (liet. BERŪGŠTIS POPIERIUS / NEUTRALUS PH): Tai specialiai pagamintas popierius, kurio gamybos metu nenaudojamos aktyvios rūgštys arba jos visiškai pašalinamos iš popieriaus gamybos proceso metu. Dažniausiai taip vadinamas popierius, kurio rūgštingumas yra neutralus, tai yra, jo pH yra 6,5–7,5. Toks popierius daugybę metų išlieka nepakitęs, išlaikantis savo natūralią spalvą, gautą gamybos metu.

ARTIST’S PROOF (liet. AUTORIAUS EGZEMPLIORIUS): Taip vadinamas vienas iš kelių atspaudo egzempliorių, skirtų autoriaus reikmėms. Šie autoriui skirti egzemplioriai neįeina į leidimo tiražą. Kartais spaudėjai savo reikmėms gali pasigaminti spaudėjo egzempliorius.

BARYTA PAPER (liet. BARYTA POPIERIUS): Taip vadinami popieriai, turintys savyje specialų bario oksido sluoksnį, vadinamą Baryta sluoksniu. Tai unikalūs popieriai, tapę standartu Fine Art fotografijoje jau prieš gerą šimtmetį. Prieš kelerius metus buvo sukurti ir dabar jau plačiai naudojami Baryta popieriai ir skaitmeninei giclée spaudai.

BON-A-TIRER arba BAT (liet. KONTROLINIS ATSPAUDAS): Kontrolinis egzempliorius, patvirtintas menininko ar fotografo, kuriuo remiantis spaudžiami visi vėlesni atspaudai. Kai kurie spausdintojai reikalauja menininko parašo, patvirtinančio, kad spalvos yra tikslios, ant kontrolinio atspaudo prieš spaudžiant tiražą.

BUFFERING (liet. BUFERAVIMAS): Rūgščių popieriuje neutralizavimas pridedant šarminių medžiagų (dažniausiai kalcio arba magnio karbonato) į popieriaus masę jį gaminant. Toks buferis neutralizuoja rūgštis popieriuje ir saugo jį vėliau nuo rūgščių teršalų, esančių aplinkoje.

CANVAS (liet. DROBĖ): Specialiai skaimeninei giclée spaudai gaminama drobė, gamybos proceso metu padengta specialiu sluoksniu, gerai priimančiu pigmentinio spausdintuvo rašalą. Tradicinės drobės, skirtos tapybai, spausdinimui netinka. Daugiau apie drobes galima perskaityti straipsnyje Ką reikia žinoti apie spaudą ant drobės.

CERTIFICATE OF AUTHENTICITY (liet. AUTENTIŠKUMO SERTIFIKATAS): 1. Specialus firmos, popieriaus gamintojos, atspausdintas ir parduodamas blankas, liudijantis naudojamo popieriaus autentiškumą. Tokį blanką dažniausiai pasirašo spausdintojas, patvirtindamas, kad kopija atspausta būtent ant tos firmos popieriaus (ar kitos medžiagos). 2. Meno kūrinių ir giclée atspaudų pardavėjo išrašytas sertifikatas, paliudijantis atspaudo autentiškumą. 3. Spausdintojo išrašytas sertifikatas, kuriame pateikta pagrindinė informacija apie atspaudą: naudojamas popierius, rašalų tipas, spausdinimo parametrai, datos ir t. t.

CHOP (liet. ŽYMĖ): Menininko ar fotografo įrašas arba spausdintojo antspaudas ant popieriaus, paprastai popieriaus lapo apačioje arba antroje pusėje.

COATING (liet. DANGA, DENGIMAS): Popieriaus ar kitos medios apdirbimo procesas, dėl kurio medžiaga gali priimti spausdintuvo rašalą. Taip pat taip gali būti vadinamas ir spaudo dengimas plonu apsauginiu sluoksniu, kuris apsaugo spaudą nuo UV spindulių sukeliamo blukimo, sutepimo ar pirštų atspaudų ir kuris gali padidinti (arba ne) pačio atspaudo ilgaamžiškumą.

COLD PRESS PAPER (liet. ŠALTO SPAUDIMO POPIERIUS): Akvarelinis ar spausdinimui skirtas Fine Art popierius, pagamintas vėlimo būdu, dažniausiai turintis aiškią tekstūrą.

COLLAGE (liet. KOLIAŽAS): Koliažais vadinamas meno kūrinių kūrimas iš elementų, kurie anksčiau egzistavo kaip atskiri vienetai. Gautame kūrinyje gali būti panaudoti originalūs, pakeisti arba visai naujai autoriaus sukurti elementai. Skaitmeniniais koliažais galima apibūdinti skaitmeniniu būdu sukurtus meno kūrinius, sudarytus iš atskirų vaizdų (kurie galėjo arba ne egzistuoti neskaitmeniniu pavidalu arba kurie galėjo arba ne būti sukurti ar apdoroti kūrinio autoriaus) ir skaitmeniniu būdu „suklijuotų“ į vietas turint tikslą sukurti naują meno kūrinį. Skaitmeniniuose koliažuose gali būti naudojami skaitmeniniai brėžiniai, skaitmeniniai piešiniai ir kita. Reikia pažymėti, kad būtina skirti montažą ir koliažą: montaže beveik neįmanoma atskirti atskirų pradinių elementų, o koliaže šie atskiri pradiniai elementai matomi labai gerai.

CONSERVATION arba MUSEUM QUALITY (liet. KONSERVAVIMAS ARBA MUZIEJINĖ KOKYBĖ): Tai specialios priemonės, kurios apsaugo giclée atspaudą nuo tiesioginių saulės spindulių ir atmosferos teršalų. Archyvinis priklijavimas ant specialaus berūgščio pagrindo, atspaudo pakabinimas (hinging) ir nuo UV spindulių apsaugantis stiklas ar akrilas yra dažniausiai naudojamos priemonės, užtikrinančios įrėminto atspaudo ilgaamžiškumą.

COPYRIGHT (liet. AUTORINĖ TEISĖ): Teisinis pagrindas savininkams kontroliuoti savo meno kūrinius ar fotografijas.

COTTON LINTERS (liet. MEDVILNĖS GIJOS, LINTAI): Trumpos gijos, kurios prilimpa prie medvilnės pluošto po jo išvalymo nuo sėklų. Purūs vilnos lintai yra atskiriami nuo medvilnės sėklų mechaniniu būdu po to, kai jau yra atskirtos ilgos gijos tekstilės produkcijai.

DECKLED EDGES (liet. PLĖŠTI KRAŠTAI): Kartais Fine Art akvareliniai popieriai būna natūraliai nelygūs dviejuose ar visuose keturiuose lapo kraštuose (dėl gamybos ypatumų). Todėl kartais atspaudo išvaizda specialiai dar pagerinama ne nukerpant atspaustą popierių pjaustykle ar žirklėmis, o jį nuplėšiant ir taip gaunant „plėštus kraštus“. Po nuplėšimo specialiu peiliu kraštai dar palyginami ir taip sukuriamas natūraliai nuplėšto popieriaus įspūdis.

DIGITAL ART (liet. SKAITMENINIS MENAS): Meno kūriniai, sukurti vienu ar keliais skaitmeniniais procesais ar technologijomis.

DIGITAL COLLAGE (liet. SKAITMENINIS KOLIAŽAS): Procesas, kurio metu elektroniniu būdu simuliuojama tradicinė koliažo technika suklijuojant skirtingus vaizdus į vieną derančią visumą ir kurio rezultate gaunamas naujas vaizdas.

DIGITAL FINE ART PRINT (liet. SKAITMENINIS FINE ART KLASĖS ATSPAUDAS): Fine Art klasės atspaudas, atspaustas skaitmeniniu procesu ir atitinkantis savo kokybe ir reikalavimais tradiciniam Fine Art. Spaudžiamas giclée spauda.

DRY DOWN (liet. DŽIŪVIMO LAIKAS): Tai laikotarpis, per kurį pigmentas visiškai išdžiūsta ir galutinai stabilizuojasi atspaudo spalvos. Laikoma, kad pigmento atspaudai ant Fine Art popieriaus visiškai išdžiūsta per 24 val.

DYE (liet. DAŽIKLIAI): Dažai, kurie ne išsklaido krintančią šviesą, o sugeria tam tikrus elektromagnetinių bangų ilgius (ir todėl matoma spalva) bei praleidžia likusių ilgių bangas. Dažikliai dažniausiai yra organinės kilmės ir dažniausiai gerai tirpsta vandenyje ar kituose tirpikliuose; kai kurie dažikliai gali būti panašūs į pigmentus, tačiau tokioje geroje dispersinėje būklėje, kad neišsklaido krintančios šviesos ir elgiasi lyg būtų ištirpę. Rašalai dažiklių pagrindu nenaudojami giclée spaudoje nes neįmanoma užtikrinti vaizdo stabilumo dėl palyginus greito atspaudų blukimo.

EDITION (liet. TIRAŽAS): Visuma identiškų atspaudų, pagamintų iš vienos matricos ar skaitmeninio failo (žiūr. taip pat „Open edition“, „Limited edition“ ir „Variant edition“).

EXPANDED-GAMUT PRINTING (liet. PADIDINTO GAMUTO SPAUSDINIMAS): Tai spausdinimas, kurio metu be tradicinių CMYK (cyan, magenta, yellow, black) spalvų naudojami papildomų spalvų pigmentai. Kiek anksčiau dažniausiai papildomai buvo naudojami šviesūs C (light cyan) ir M (light magenta), taip pat du juodos (K) atspalviai. Šiuolaikiniai Fine Art klasės spausdintuvai naudoja mažiausiai 4 juodų atspalvių pigmentus – blizgų juodą, matinį juodą, pilką ir šviesiai pilką (photo black, matt black, gray, light gray) – ir RGB (red, green, blue) spalvų pigmentus. Kartais vietoje 3 pastarųjų naudojami O (orange) ir G (green).

FADING (liet. BLUKIMAS): Tai subjektyvus terminas, nusakantis dažų ar pigmentų spalvingumo išblukimą dėl šviesos, šilumos, temperatūros, laiko, cheminių medžiagų ir kitokio poveikio. Pigmentiniai atspaudai gali išlikti neišblukę dešimtis ir šimtus metų. Ofsetu atspaustų spaudų atsparumas blukimui pagal ISO nustatytus standartus priklauso daugiausia nuo naudotų ofsetinių dažų klasės. Atspariausios 8 klasės ofsetiniai dažai užtikrina, kad kabantis ant sienos plakatas liks neišblukęs vos 18 mėnesių. Solventinė spaudos technologija paprastai duoda garantijas, kad atspaudai neišbluks, iki 3 metų. Tad vienintelė technologija, užtikrinanti atspaudų ilgaamžiškumą ir atsparumą blukimui, yra pigmentinės spaudos technologija.

FINISH (liet. IŠVAIZDA): Tai medžiagos paviršiaus savybių visuma, nusakoma blizgumu, tekstūra, spalva, lygumu, tai yra viskuo, kas turi įtaką medžiagos išvaizdai.

GAS GHOSTING (liet. NEŠIKLIO KONDENSACIJA): Fenomenas, atsirandantis vidiniame stiklo paviršiuje dėl pigmento nešiklio garavimo iš popieriaus, kai į rėmus įrėminamas ne visai išdžiūvęs atspaudas. Dažniausiai gaunamas su barjeriniais foto popieriais, pavyzdžiui, RC popieriais. Kondensacijos galima išvengti padidinus laiką tarp spausdinimo ir atspaudo rėminimo.

GICLÉE: Terminas dažniausiai naudojamas dviem prasmėmis: 1) taip tiesiog vadinami atspaudai, atspausti skaitmeniniu būdu rašaliniu spausdintuvu giclée spaudos technologija, ir 2) kopija (dažniausiai identiška arba labai panaši) originalaus meno kūrinio (pavyzdžiui, tapybos), kuris buvo sukurtas atskirai ir po to reprodukuotas skaitmeniniu giclée būdu rašaliniu spausdintuvu. Pirmą kartą terminą šiame kontekste 1991 m. pavartojo Jack Duganne, apibūdindamas atspaudus, atspaustus IRIS rašaliniu spausdintuvu.

GRAIN (liet. SKAIDULA): Siūlų kryptis audinyje arba skaidulų popieriuje.

HINGING (liet. PAKABINIMAS): Muziejinio rėminimo būdas, kurio metu giclée atspaudas tvirtinamas prie pagrindo naudojant popierines kabes (angl. paper hinges). Dėl tokio rėminimo meno kūrinys ar fotografija rėme kabo laisvai ir gali netrukdomas plėstis ar trauktis keičiantis temperatūrai ar drėgmei. Tai turėtų būti pagrindinis rėminimo būdas giclée atspaudams.

HOT PRESS PAPER (liet. KARŠTO SPAUDIMO POPIERIUS): Lygus spausdinimui skirtas Fine Art popierius, pagamintas vėlimo būdu, dažniausiai neturintis labai pastebimos paviršiaus tekstūros.

INK (liet. RAŠALAS): Skystis arba klampi medžiaga, naudojama rašymui arba spausdinimui. Skaitmeninėje spaudoje – medžiaga (skysta arba kieta), kuri rašaliniu spausdintuvu išpurškiama ant popieriaus ar kitos medios. Rašalą paprastai sudaro pats dažas, tirpiklis arba nešėjas ir įvairūs papildomi priedai. Fine Art giclée spaudoje naudojami tik pigmentiniai dažai, kaip nešėjai naudojami glicerinas ir dietileno glikolis, o tirpikliai (solvents) nenaudojami.

INKJET PRINTER (liet. RAŠALINIS SPAUSDINTUVAS): Spausdintuvų rūšis, išpurškianti mažyčius rašalo lašelius ant specialių padengtų popierių. Giclée spaudoje standartinis rašalo lašelio dydis Epson ir Canon spausdintuvuose dabar yra apie 4 pikolitrus, nors kai kurie HP spausdintuvai naudoja didesnius 6 pikolitrų lašelius. Kuo mažesnis lašelis – tuo tikslesnias spalvas ir pustonius galima išgauti spaudoje.

IRIS arba IRIS PRINT (liet. IRIS arba IRIS SPAUDA): Rašalinio spausdintuvo tipas, kuriuo buvo spaudžiami ankstyvieji skaitmeniniai Fine Art atspaudai ir kurio spaudai pirmą kartą buvo panaudotas terminas „giclée“. Šiuo metu šie spausdintuvai nebegaminami.

LIGHTFAST (liet. ATSPARUMAS ŠVIESAI): Atsparumas ardančiam šviesos poveikiui. Tai ypatybė, svarbi ir popieriui, ir naudojamiems giclée spaudoje pigmentams.

LIGNIN (liet. LIGNINAS): Augalų ląstelių sienelių komponentas, susidarantis natūraliai kartu su celiulioze. Dėl ląstelių lignino augalai yra tvirti ir standūs. Tačiau būtent ligninas pagamintame popieriuje sukelia cheminę popieriaus degradaciją, dėl ko natūralus popierius gelsta ir silpnėja, kol galų gale jis pasidaro trapus ir suyrantis. Gaminant kokybišką Fine Art klasės popierių ligninas pašalinamas iš popieriaus masės.

LIMITED EDITION (liet. RIBOTAS TIRAŽAS): Tai keletas kopijų arba identiškų meno kūrinių ar fotografijų, atspaustų iš vieno masterio, matricos ar skaitmeninio failo. Kopijos dažniausiai būna pasirašytos pačio menininko, taip pat ant kiekvienos iš jų nurodomas eilės numeris tiraže ir galutinis atspaustų (ar būsimų spaudų) kopijų tiražas (žiūr. taip pat „Edition“ ir „Open edition“).

MATTE FINISH (liet. MATINĖ IŠVAIZDA): Neblizgi matinė išvaizda, turinti labai mažas atspindžio savybes. Dauguma klasikinių ir skaitmeninių Fine Art popierių yra matiniai. Tik paskutiniais metais rinkose pasirodė ne matinių Fine Art medžiagų.

MEDIA: Kitas pavadinimas spausdinimui įvairiais būdais skirtų medžiagų, pavyzdžiui, akvarelinių popierių, drobių, vario, medžio plokščių, audinių ar plastiko. Tai bendras terminas, naudojamas ir giclée spaudoje įvairių galimų medžiagų apibūdinimui.

MICROPOROUS (liet. MIKROPORINĖ): Nurodo rašalinių spausdintuvų media, dengtą specialiu sluoksniu su mikroertmėmis. Tokia media akimirksniu sugeria rašalą į šio sluoksnio vidų, o ne palieka paviršiuje. Dėl tokio staigaus rašalo sugėrimo paėmus tik ką atspaustą popierių jaučiamas iš karto „sausas“ paviršius.

MOULD-MADE PAPER (liet. VĖLIMO BŪDU PAGAMINTAS POPIERIUS): Tai popierius, pagamintas lėtai sukant įrenginį, vadinamą vėlimo cilindru. Tokia mašina leidžia gaminti labai tvirtą popierių. Medvilnės gijos šio proceso metu persipina žymiai atsitiktiniau nei dabartinėse popieriaus gaminimo mašinose, dėl ko gaunamas tvirtesnis ir lankstesnis popierius. Visas kokybiškiausias Fine Art popierius gaminamas tokiu būdu.

MOUNTING (liet. PRIKLIJAVIMAS): Tai procesas, kurio metu fotografija ar spaudas pritvirtinamas prie pagrindo. Jei popierius yra plonas, rėme jis gali išsigaubti arba subanguoti, sugadindamas visą vaizdą. Todėl jis priklijuojamas prie pagrindo sausais, skystais arba purškiamais klijais. Bet kokio pobūdžio meno kūriniai (tame tarpe – ir giclée atspaudai) paprastai nėra klijuojami prie pagrindo, nes tai labai smarkiai sumažina jų vėlesnio perpardavimo vertę. Sausas ir skystas klijavimas yra negrąžinami procesai ir yra nerekomenduojami archyvinėms medžiagoms.

OPEN EDITION (liet. NERIBOTAS TIRAŽAS): Neribojamo atspaudų skaičiaus tiražas arba rinkinys identiškų atspaudų iš vieno originalo ar matricos.

OPTICAL BRIGHTENER (liet. OPTINIS BALIKLIS): Tai cheminis popieriaus priedas, kuris padidina optinį popieriaus baltumą ir suteikia jam fluorescencinį švytėjimą. Visi kontorose naudojami standartiniai popieriai turi didelius kiekius šių baliklių ir jų baltumas yra nenatūralus, praktiškai jie yra šiek tiek mėlyni. Laikui bėgant, šie cheminiai balinantys priedai suyra ir popierius įgauna savo natūralią spalvą – jis pagelsta arba paruduoja. Geriausi Fine Art klasės popieriai gaminami be optinių baliklių.

PERMANENCE (liet. PASTOVUMAS, NEKINTAMUMAS): Tai medžiagos ypatybė išlaikyti bet kurią jos savybę laikui bėgant, jei medžiaga laikoma tinkamomis sąlygomis. Visi Fine Art klasės popieriai laikomi nekintamais arba labai mažai kintamais.

pH: Vandenilio jonų koncentracijos dydis tirpale arba medžiagoje.

PIGMENT (liet. PIGMENTAS): Dažai iš dalelių, kurias sudaro daug sintetinių dažiklių molekulių arba juodoji anglis. Dažniausiai daug stabilesni nei tų pačių spalvų dažikliai (dye), tačiau gali turėti siauresnes spausdinamų spalvų erdves. Pasklidusios rašalo nešėjuje mažytės pigmento dalelės yra dispersinėje būsenoje. Todėl rašaliniu spausdintuvu labai tiksliai išpurškus rašalo lašelius ant popieriaus ir išgaravus nešėjui, galima gauti tikrą meno kūrinį, atliktą pigmentais ir niekuo nenusileidžiantį tradicinėmis technikomis pigmentu sukurtiems meno kūriniams.

POSTCOAT (liet. GALUTINIS DENGIMAS): Bespalvės medžiagos, naudojamos kaip galutinė apsauginė danga siekiant apsaugoti spaudinius, fotografijas ar meno kūrinius. Dažniausiai tam naudojami lakai. Pavyzdžiui, atspausdintas drobes nulakuoti būtina, nes jos eksponuojamos ne po apsauginiu stiklu.

PRINT ON DEMAND (liet. SPAUDA PRIREIKUS): Tai skaitmeninės giclée spaudos galimybė atspausti visiškai tokias pačias kopijas laikas nuo laiko bet kuriuo metu per ilgą laiko tarpą. Tai leidžia užsakovui įsigyti nedidelį reikiamų atspaudų skaičių kai jų prireikia, o ne spausti iš karto didelį tiražą.

PRINT PERMANENCE (liet. ATSPAUDO PASTOVUMAS): Tai atspaudo atsparumas bet kokio pobūdžio fiziniam pokyčiui dėl bet kokios priežasties: šviesos, šilumos, rūgšties ir pan.

RAG (COTTON RAG) (liet. PLUOŠTAS (MEDVILNĖS PLUOŠTAS)): Popieriaus gamybos kontekste medvilnės pluoštas yra aukštos kokybės celiuliozės gijų šaltinis. Fine Art giclée spaudos kontekste šis terminas apibūdina medvilnės pluošto turintį popierių, dažniausiai aukščiausios kokybės popierių.

RC PAPER (liet. RC POPIERIUS): Plastmase dengtas popierius. Terminas naudojamas šiuolaikiniams fotografiniams popieriams, ant kurių spausdinama dauguma spalvotų bei kai kurie juodai-balti darbai. Šio popieriaus abi pusės yra padengtos polietilenu, todėl paėmus į rankas, skirtingai nuo Fine Art klasės popierių, jis sukelia sintetinio plastmasinio daikto „jausmą“.

RECEPTOR COATING (liet. PRIIMANTIS PADENGIMAS): Cheminis sluoksnis, užneštas ant medios paviršiaus, kurio funkcija yra priimti ir užtvirtinti rašalą, užpurškiamą spausdinimo galvutės purkštukų (žiūr. coating).

REPRODUCTION (liet. REPRODUKCIJA): Originalaus meno kūrinio kopija. Skaitmeninio meno kontekste – meno kūrinio, kuris jau egzistavo kažkokia kita materialia forma (piešinys, tapyba ir pan.), kopija, atlikta dabartinėmis skaitmeninėmis technologijomis (žiūr. giclée spauda).

SIGNED (liet. PASIRAŠYTAS): Originalaus menininko ar fotografo parašo buvimas. Teisėje: 1. Pasirašytas menininko ar fotografo nuosava ranka, o ne mechaninė parašo reprodukcija. Jeigu tai yra tiražas, kiekvienas egzempliorius turi būti pasirašytas ranka po tiražo spausdinimo, nepriklausomai nuo to, ar originalas buvo pasirašytas ar ne. 2. Menininko ranka ant kiekvieno atspaudo padėtas parašas, patvirtinantis, kad menininkas peržiūrėjo ir patvirtino atspaudą tinkamu. „Pasirašytu“ nereiškia parašo kopija, buvusi originale pries spaudžiant tiražą.

STABILITY (liet. STABILUMAS): Tai popieriaus ypatybė išlaikyti bet kokią jo savybę veikiant įvairiems išoriniams poveikiams.

SURFACE-COATED (liet. DENGTAS PAVIRŠIUS): Tai terminas, naudojamas apibūdinant bet kokį popierių ar kartoną, kuris turi vieną ar abi dengtas puses, skirtas priimti pigmentinius ar kitokius rašalus. Absoliuti dauguma popierių, skirtų rašaliniams spausdintuvams, turi dengtą paviršių (išskyrus pigiausius popierius, skirtus spausdinti tekstui ir brėžiniams). Šio dengimo ypatumai ir savybės labai smarkiai skiriasi priklausomai nuo popieriaus rūšies. Kokybiškiausius ir sudėtingiausius dengimus turi Fine Art klasės popieriai ir drobės.

TEXTURE (liet. TEKSTŪRA): Tai popieriaus lapo charakteristika, apibūdinanti jo paviršių ir sukeliamą jausmą. Dažniausiai būna šie matinių Fine Art popierių paviršiaus tipai: extra smooth (ypatingai lygus), smooth (lygus) ir textured (tekstūrinis, pastarasis turi labai daug atmainų) ir kt. Tačiau kiekviena popieriaus rūšis turi savo neatkartojamą išvaizdą ir jausmą, kurį galima pajausti tik laikant popierių rankose.

TOPCOAT (liet. PAVIRŠIAUS DENGIMAS): Tai dengimas, užneštas ant rašalui skirtos ar kito tipo medios paviršiaus gamybos proceso metu. Toks paviršiaus dengimas pagerina rašalo pigmento lipimą prie popieriaus ir kitas jo charakteristikas; sluoksnis taip pat padeda kontroliuoti rašalo lašelio išteškimą (angl. dot gain), atspaudo džiūvimo laiką ir atsparumą vandeniui.

UV (ULTRAVIOLET) (liet. UV (ULTRAVIOLETINIAI SPINDULIAI)): Nematoma trumpųjų šviesos bangų spektro dalis, esanti toliau už matomo violetinio diapazono. Būtent šie spinduliai labiausiai kenkia bet kokiems atspaudams ar meno kūriniams.

UV PROTECTIVE GLAZE (liet. APSAUGINIS UV FILTRAS): Akrilinis lapas, naudojamas rėminant meno kūrinius, fotografijas ir giclée atspaudus vietoje stiklo. Jo sudėtyje yra specialių priedų, kurie sugeria iki 99% krentančių UV spindulių.

UV RESISTANCE (liet. ATSPARUMAS UV SPINDULIAMS): Popieriaus ar kitos medžiagos atsparumas pokyčiams veikiant UV spinduliams.

VARIANT EDITION (liet. LEIDIMO VARIANTAS): To pačio kūrinio ar fotografijos atspaudų komplektas, kuris gali skirtis nuo originalaus leidimo matmenimis, spalvingumu, popieriaus rūšimi ir pan. Dažniausiai naudojami skirtingų matmenų leidimai. Pavyzdžiui, ta pati fotografija gali būti parduodama ir A3, ir A2 dydžio atspaudais, išlaikant tą patį tiražą – po 20 vnt. kiekvieno dydžio atspaudų.

VARNISH (liet. LAKAS, LAKAVIMAS): Apsauginis lakas arba giclée atspaudų lakavimo procesas. Pigmentiniams atspaudams lakuoti naudojami tik specialūs lakai. Tai yra, nuo seno dailininkų naudojami lakai meno kūriniams lakuoti netinka. Kai kurie tokie lakai būna universalūs, tinkantys ir popieriui, ir drobėms, o kai kurie būna skirti tik drobėms. Lakai būna matiniai, satininiai ir blizgūs, bet labiausiai nulakuotos medios blizgesį vis tik apsprendžia originalus pačios medios paviršiaus blizgumas, lakas dažniausiai gali šiek tiek jį pakeisti.

WATER-RESISTANT (liet. ATSPARUMAS SUŠLAPIMUI VANDENIU): Paviršiai, kurie gali atlaikyti sušlapimą, bet ne išmirkimą vandenyje, yra įvardijami kaip atsparūs sušlapimui paviršiai – water-resistant. Dažniausiai apibūdinimas water-resistant nurodo mažesnį atsparumą vandens poveikiui nei terminu waterfast apibūdinamos medžiagos, bet vis tiek jis nurodo tam tikrą medžiagos atsparumą pažeidimui vandeniu. Dažniausiai pigmentu atspausdintos medžiagos nebijo sušlapinimo ir joms išdžiūvus nesimato jokio vandens poveikio.

WATERFAST (liet. ATSPARUS VANDENIUI): Atsparumas pažeidžiančiam vandens poveikiui.

YELLOWING (liet. GELSVĖJIMAS): Laipsniškas popieriaus ar popieriaus masės keitimasis dėl laiko arba išorės poveikių įtakos. Stabilūs Fine Art klasės popieriai dažniausiai yra atsparūs gelsvėjimui.


© Valdas Vilutis, 2009. Visos autorinės teisės saugomos įstatymų.
Norint perspausdinti ar kitaip viešai paskleisti bet kokią šio straipsnio informaciją, būtinas raštiškas išankstinis autorinių teisių savininko leidimas.